Angående det där med dataspelsutveckling.

3D-modellen i ett tidigare inlägg är baserad på den här karaktären som jag ritat till kursen Skisstekniker.

Det är många som har ställt frågor angående min utbildning så jag tänkte samla upp det och skriva lite mer info.

Jag går på Högskolan i Skövde. Här har vi ett Dataspelsutvecklingsprogram med fyra olika inriktningar: Grafik, Ljud, Design och Programmering. Jag går första året och just nu håller vi på med Spelprojekt 1, där vi är indelade i grupper med elever ur alla inriktningar och skapar tillsammans ett 2D-spel.

Vi har grundkurser i modellering och teckning för dem som inte jobbat med det tidigare men jag skulle ju rekommendera att vara duktig på en av delarna i alla fall. Personligen har jag ritat så länge jag kan minnas och det har gjort det lite enklare då jag har kunnat fokusera mer på 3D-modelleringen för att lära mig mer.

Jag hade ett ganska högt medel från gymnasiet så för min del var det inte svårt att komma in, men det ska finnas någon statistik på lägsta intagningspoäng på deras hemsida.

När vi modellerar använder vi huvudsakligen Autodesk Maya, jag tror att man kan använda lite vad man vill egentligen men det är i Maya vi har undervisningen.

Hoppas ni fick lite svar nu, är det något mer ni undrar är det bara att fråga på. :)


Marielle



Kommentarer
Postat av: Ida We

Oh snyggt! Gillar rött hår och svärd C:

2010-03-11 @ 14:20:00
URL: http://idawe.blogg.se/
Postat av: anna

Grym utbildning!

Blir du inte VD på Blizzard kan du alltid åka till Japan och härja. Eller varför inte ta över Nintendo? Dom har väl i regel bättre cash än Blizzard, fast Wii är fult. Ville själv gå något liknande förut, gjorde det lite grann men sitter istället och försöker bli en riktig vetenskap med vit rock och allt. Tvära kast. Som i ett bra spel! (eller blir det dåligt med för tvära kast?)



tjingeling!



ps. vet du något om sveriges övriga spelutbildningar? ds

2010-03-11 @ 18:19:30
URL: http://drawingnear.blogg.se/
Postat av: Philippa - mamma till Therese

duktig du är :) tror grafik och design har högre intagningspoäng än programmering iaf



Sv: vilket år går han då?

2010-03-11 @ 20:17:18
URL: http://phlippans.blogg.se/
Postat av: Linda

Hejsan!

Kul att hitta en annan tjej som också håller på med spel :D

Jag läser spelprogrammering 1:a året på Blekinge Tekniska Högskola :)

Vi ska också snart börja med vårt större spelprojekt detta året, men just nu sitter vi och har ett litet projekt till ett mobilspel :)



Vilket program använder du för 3D-delen? Vi har precis börjat pilla lite i Maya :)



Mvh Linda/Knott

2010-03-14 @ 22:42:01
URL: http://knottis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback